piątek, 29 lutego 2008

5 tendencji na rynku BPM

Nowy raport BPM, stanowiący syntezę kilkuset sondaży, artykułów i analiz rynku. 
Firma BEA Systems opublikowała artykuł przeglądowy dotyczący sytuacji na rynku systemów zarządzania procesami biznesowymi (BPM) w 2008 r. Artykuł stanowiący syntezę kilkuset raportów analitycznych, artykułów branżowych i wyników badań rynkowych został napisany w formie przewodnika. Z dokumentu wynika, że zarówno dyrektorzy przedsiębiorstw, jak i dyrektorzy ds. informatyki za najważniejszy problem w 2008 r. uważają udoskonalanie procesów, a poza tym wymieniają wprowadzanie na rynek nowych produktów, kontrolowanie kosztów i ekspansję geograficzną. Ponadto, zgodnie z raportem, rynek BPM szybko się zmienia z powodu dostosowywania się do nowych trendów, konsolidacji producentów oraz konwergencji z innymi sektorami rynku, takimi jak architektura SOA lub aplikacje do przetwarzania zdarzeń złożonych (CEP).

W wielu przypadkach pakiety oprogramowania BPM kupowane były na podstawie pobieżnej oceny, bez dogłębnej analizy systemu przedsiębiorstwa. Spodziewamy się więc wzrostu przychodów zarówno z rozszerzeń początkowo zainstalowanych systemów i procesów, jak i z nowych wdrożeń, powiedziała Maureen Fleming, dyrektor ds. programów odpowiedzialna za oprogramowanie usprawniające procesy biznesowe, integrację i wdrażanie w firmie IDC. 

W raporcie przedstawiono również rezultaty badań przeprowadzonych wśród klientów firmy BEA, z których wynika, że ponad 81% użytkowników rozwiązania BEA AquaLogic BPM spodziewa się zwrotu z inwestycji w ciągu trzech lat od wdrożenia. Klienci oczekują, że największy zwrot z inwestycji przyniesie automatyzacja lub przyspieszenie procesów, które obecnie wykonywane są przede wszystkim ręcznie, a także zwiększenie przejrzystości i usprawnienie kontroli systemu oraz zmniejszenie liczby procesów. 

Na podstawie wyników branżowych testów wydajności oraz danych statystycznych i analitycznych z ostatnich dwunastu miesięcy autorzy raportu przedstawili listę najważniejszych wniosków: 
  • Szybki wzrost rynku. Rynek rozwiązań BPM należy do najszybciej rozwijających się sektorów rynku oprogramowania. Przewiduje się, że w ciągu pięciu lat jego wartość wzrośnie dziesięciokrotnie, z ok. 500 mln USD w 2006 r. do ok. 6 mld USD w 2011 r. 
  • Konsolidacja rynku i konwergencja technologii. Rynek rozwiązań BPM ulega konsolidacji. W 2006 r. było na nim ok. 150 dostawców, w 2007 r. już zaledwie 25. Wielkie przedsiębiorstwa zastępują małych graczy i oferują klientom bardziej kompleksowe produkty łączące systemy BPM z rozwiązaniami usprawniającymi współpracę, portalami, narzędziami do zarządzania dokumentami, systemami opartymi na architekturze SOA i architekturze zorientowanej na zdarzenia oraz systemami analizy danych biznesowych.
  • Szybkie wypełnianie luk. Rozwiązania BMP są coraz częściej używane do zarządzania procesami rozproszonymi w wielu pakietach aplikacji. Badania przeprowadzone wśród klientów wykazały, że w 65% przypadkach wdrożone produkty BPM integrują co najmniej trzy systemy, a 60% klientów wdraża pierwszy proces w czasie krótszym niż sześć miesięcy.
  • Najważniejsze czynniki decydujące o sukcesie. W badaniach rynku i ankietach przeprowadzonych wśród klientów firmy BEA respondenci stwierdzili, że problemy organizacyjne, takie jak niewłaściwe prowadzenie polityki wewnętrznej firmy i zarządzanie zmianami, brak wykwalifikowanych analityków biznesowych oraz nieuporządkowanie organizacyjne przedsiębiorstwa mogą bardziej utrudnić wdrożenie systemu BMP niż problemy techniczne. Firmy, które z powodzeniem wdrożyły systemy BPM, koncentrują się nie tylko na technologii, lecz traktują ciągłe udoskonalanie procesów jako ważny element strategii przedsiębiorstwa.
  • BPM, systemy ułatwiające współpracę i społeczności sieciowe. Nowe narzędzia mogą ułatwić użytkownikom biznesowym udział w tworzeniu i monitorowaniu aplikacji oraz zarządzaniu nimi w stopniu większym niż kiedykolwiek. Najlepsze produkty BPM obsługują wiele procesów ułatwiających współpracę i funkcje społecznościowe w firmie, które obecnie są nieudolnie realizowane za pośrednictwem poczty elektronicznej, wymiany dokumentów i rozmów na korytarzach biur. We współczesnej, opartej na informacji gospodarce firmy muszą lepiej zorganizować nieuporządkowane dotychczas działania, aby zwiększyć swoją produktywność i wykorzystać sprawdzone procedury.